En dag i en grafisk designers liv

På grund att jag ofta får frågan vad en grafisk designer gör, tänkte jag förklara lite vad detta jobb innebär.

Creative work session featuring a woman using a tablet and laptop for design projects.

En grafisk designer kombinerar aspekter av konst, marknadsföring, UX designkunskaper och teknik för att skapa bilder och ditt märkes personlighet/branding som lockar eller informerar konsumenter.

Grafiska formgivare behöver ett brett utbud av färdigheter. Det mest grundläggande av dessa är en förståelse för designprinciperna, behärskning av typografi och en stark förståelse för färgteori, form, estetik och inte minst – kreativitet. Utöver designkunskaper behöver man också vara en projektledare, ha starka organisatoriska och tidssparande färdigheter, dessutom krävs kommunikation och samarbete som är anpassat utifrån kundernas behov.

Grafiska formgivare i olika branscher kan arbeta med en mängd olika projekt från logotyper och visuell identitet till tidningsomslag. De kan också bidra till webbdesign genom att redigera foton, skapa illustrationer eller designa ikoner, och till och med att bygga hemsidor i ”drag and drop platform”.

Här är en kort sammanfattning av huvudtyperna av projekt som grafiska designers arbetar med:

  • Logotypdesign och varumärkesidentitet
  • Hemsidedesign
  • Marknadsföringsmaterial
  • Digitala illustrationer
  • Annonser
  • Bok- och tidningsomslag
  • Affischer, Visitkort
  • Flyers och broschyrer
  • Produktförpackning
  • Sociala medier grafik

En grafisk formgivare arbetar med kunder för att definiera omfattningen av projektet. De tar även reda på vad deras målkunder behöver och vill ha, för att samla feedback i olika faser av designprocessen.

Min process börjar alltid med en diskussion kring målen för projektet och vad det förväntade resultaten är. När jag väl fått en bra uppfattning om uppdraget, då börjar jag göra mer ”research” och samla in bilder och nyckelord som kan hjälpa mig att komma på intressanta idéer och metaforer. Här kommer min roll som UX designer in, som innebär att skapa förståelse inte bara för projektet, men också för kundens målgrupp och deras behov.

I nästa steg använder grafiska designers en mängd olika programvaror för att skapa designmodeller som möter kundens behov. Det innebär att inkludera typografi, färgpaletter, bilder och den grundläggande layouten.

När designen är godkänd kommer slutversioner som uppfyller projektets specifikationer (inklusive eventuella tekniska krav från tryckeriet eller produkttillverkare) att skapas. Kunden går sedan igenom en sista korrekturprocess som görs för att säkerställa att det inte finns några stavfel eller andra fel i designen innan de trycks eller publiceras.

Kontakta gärna mig om ni har frågor!

Nicoleta Craciun

Graphic designer – NG Design

+46 (0)720 05 38 18

www.ng-design.se

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *